میراث فرهنگی مهدیشهر به یک خانه تاریخی منتقل شد

سرپرست میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان مهدیشهر گفت: ساختمان اداری میراث فرهنگی این شهرستان به یکی از خانه های تاریخی مهدیشهر منتقل شد.

به گزارش روابط ‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان، «همایون جورابلو» افزود:     این خانه با صرف یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار به تملک اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان درآمد.

وی گفت: این خانه‌ دارای ویژگی‌های خاص معماری ایرانی است که طراحی فضاهای این بنا متناسب با اقلیم گرم و خشک و کویری استان سمنان است و از الگوهای خاص معماری بومی این منطقه تبعیت کرده است.

جورابلو افزود: این خانه دارای حیاط مرکزی، هشتی، کنده‌کاری بر روی تیرهای چوبی سقف هشتی، پنجره‌های مشبک، مطبخ، طاقنما، تنور، چال کرسی و … است.

وی با بیان اینکه در دو جبهه شمالی و جنوبی این بنا حیاط قرار دارد، گفت: این خانه تاریخی دارای ۴۵۰ مترمربع مساحت است و عمده مصالح بکار رفته در آن، خشت و گل، کاهگل، گچ و خاک، گچ و چوب است.

جورابلو با اشاره به اینکه این خانه در اواخر دوره قاجار و پهلوی ساخته شده است، گفت: این بنا با هدف نگهداری به تملک اداره کل درآمده و تبدیل به ساختمان اداری میراث فرهنگی شهرستان مهدیشهر شده است.

سرپرست میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان مهدیشهر با بیان اینکه به زودی در کنار بنا، فروشگاه و کارگاه صنایع دستی ساخته می‌شود، افزود: این خانه به شماره ۳۱۱۳۳ در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است، ابتدا در اختیار خانواده درخشانی بوده و بعدها توسط خانواده صباغیان خریداری شده است.

ساختمان جدید اداره میراث فرهنگی مهدیشهر در خیابان امام، خیابان جانباز، پشت کانون شهید بیدقی، نبش بن بست وحدت اول، پلاک ۸۲ واقع شده است.

شهرستان مهدیشهر دارای ۱۰۲ اثر ثبت شده در فهرست میراث ملی است.

http://www.mirassemnan.ir/DesktopModules/News/NewsView.aspx?TabID=1&Site=DouranPortal&Lang=fa-IR&ItemID=942&mid=14484&wVersion=Staging

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *