رضایت ناظر ستادهماهنگی خدمات سفر کشوراز برپایی سیاه چادرهای عشایری مهدیشهر

سمنان- ایرنا- ناظر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور از وجود سیاه چادرهای عشایری در مناطق مختلف شهرستان مهدیشهر ابراز رضایت کرد.

به گزارش ایرنا، علی شعبانی روز گذشته در بازدید از مراکز ارائه خدمات گردشگری سمنان و مهدیشهر از روند ارائه خدمات به گردشگران و مسافران در این استان ابراز رضایت کرد.
وی با تاکید بر تقویت بوم گردی در استان سمنان، اظهار داشت : معرفی قابلیت های بومی هر منطقه به ویژه سیاه چادرهای عشایری منطقه مهدیشهر می تواند نقش موثری در جذب گردشگر داشته باشد.
دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر شهرستان مهدیشهر گفت: در حال حاضر چهار سیاه چادر عشایر سنگسر در میدان های شهر مهدیشهر برپا شده است.
همایون جورابلو ادامه داد: در این سیاه چادرها که مورد استقبال گردشگران قرار گرفته است، از گردشگران و مسافران نوروزی با نان، چای و لبنیات عشایری پذیرایی می شود.
وی خاظرنشان کرد :ببرپایی سیاه چادر عشایر ایل سنگسر نقش موثری در آشنایی گردشگران و مسافران نوروزی با فرهنگ و آداب و رسوم عشایر دارد.
شهرستان مهدیشهر واقع در ۱۶ کیلومتری شمال شهر سمنان با مجموعه از تاریخ و فرهنگ و مناظر طبیعی زیبا با بزرگترین باغ گردوی جهان و آب و هوای مناسب سفری خاطره انگیز را برای مسافران و گردشگران رقم می زند.این شهرستان از سمت جنوب به شهرستان سمنان، از سمت شمال به شهرستان ساری (استان مازندران) ، از سمت غرب به شهرستان فیروزکوه(تهران)و از سمت مشرق به شهرستان دامغان(سمنان) ارتباط دارد.
شهر مهدی شهر (سنگسر) مرکز شهرستان مهدیشهر، خاستگاه ایل سنگسری است که خانوارهای عشایری از اواخر شهریور تا اواسط خرداد ماه در آن سکونت دارند .سنگسری ها شاخص ترین کوچندگان دامنه های البرز هستند . آنها طولانی ترین مسیر کوچ جهان را طی می کنند به طوری که فاصله دورترین نقطه ی ییلاقی و قشلاقی آنان به بیش از یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر می رسد.
سیاه چادر همانا خانه عشایر ایل سنگسر در دوره ییلاق است که بایستی ضمن استحکام و ماندگاری در برابر تابش آفتاب، از ساکنین چادر در مقابل خطرات گوناگون محافظت کند . سیاه چادر عشایر سنگسری که ‘گوت’ نام دارد منحصر به فرد است و در مقایسه با سیاه چادر دیگر عشایر ایران از ساختار ویژه ای برخوردار است .
عشایر ایل سنگسری از شیر گوسفند و بز، بیش از ۳۲ نوع محصول لبنی تولید می کنند که برخی از آنها همچون وارهون(روغن زرد)، آریشه و لورئین در نوع خود منحصر به فرد است . همچنین آنان در تولید نوعی شکلات محلی به نام چیکو تبحر خاصی دارند . چیکو و روغن زرد که ماحصل تلاش عشایر ایل سنگسر است، بخشی از سوغات مهدیشهر را تشکیل می دهد .
از دیگر فراورده های لبنی عشایر سنگسر می توان به شیر، ماست، توک، کره، خورش، رهون، درنه، سزمه، دوونه ( کشک )، سه جو، تفره اشاره کرد .
۶۰۲۶/۷۳۴۲/

http://www.irna.ir/semnan/fa/News/82010137/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *