ممنوعیت اقامت و حضور اتباع افغانی در سطح شهر مهدیشهر

دستور کارجلسه : دویست و چهل و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر مهدیشهر با حضور اعضای محترم در ساعت ۱۷ مورخ ۵/۷/۱۳۹۹ در محل شورای اسلامی شهر تشکیل گردید. جلسه با صلوات بر محمد (ص) وآل محمد (ص) آغاز و وارد دستور گردید.
دستور جلسه : بررسی نامه های رسیده

تصمیمات متخذه:
۱-پیرو مصوبه صورتجلسه شماره ۶۴ مورخ ۲/۳/۹۷ موضوع ممنوعیت اقامت و حضور اتباع افغانی در سطح شهر مهدیشهر که متاسفانه مورد تائید هیئت تطبیق قرار نگرفت اعضای شورا با اصرار بر مصوبه گذشته مجددا خواستار ممنوعیت اقامت و حضور اتباع افغانی در سطح شهر مهدیشهربه دلایل زیر شدند:
الف- حضور پرتعداد و بی قاعده و غیر قانونی اتباع در شهر که به بهانه ها و روشهای مختلف (اعم از گذرنامه ، کارت اقامت،کارت کار، کارت آمایش، فرزند واجب التعلیم ، کارت سبز ، ازدواج و …) صورت می گیرد و این در حالی است که در اغلب کشورها ورود و اقامت اتباع مجاز مستلزم طی تشریفات خاص و برای اتباع غیر مجاز مشمول جرائم سنگین مالی و اجتماعی است.
ب- اشتغال افاغنه باعث افزایش رشد بیکاری شهرستان به میزان ۱۲% شده که بالاترین نرخ بیکاری استان است.
ج-مهدیشهر پرتراکمترین شهر از حیث نفر در هکتار است و حضور پر تعداد افاغنه باعث تهدید امنیتی برای مردم و کشور از یک طرف و بهم خوردن ترکیب جمعیتی و ساختار فرهنگی شهر شده که میتواند براحتی تعادل فرهنگی اجتماعی شهرستان و استان را نیز خدشه دار نماید. (اغلب مشکلات امنیتی و ناهنجاریهای اجتماعی منطقه به نوعی به اتباع افغانی مرتبط است و هر ازچندگاهی شاهد قتل و خودکشی و فجایع اخلاقی در بین افاغنه هستیم که در سال جاری نیز چند مورد آن تکرار شده است)
د-ادعای هیئت محترم تطبیق در سال ۱۳۹۷ در خصوص اینکه مصوبه شورا خارج از حوزه وظایف و اختیارات شورای اسلامی است بلاوجه بوده و براساس بندهای ۲ و ۳۳ ماده ۸۰ قانون تشکیلات و وظایف شوراهای اسلامی کشور پیگیری موضوع جزو وظایف ذاتی شوراهاست.
ه-طرح موضوع مشکلات عشایر در مورد چوپانان ، کاملا انحرافی است و چوپانان اولا از افاغنه غیر مجازند و ثانیا غالبا مجرند و خانواده ای ندارند که به شهرها رفت و آمد کنند و صرفا در مسیر ییلاق تا قشلاق که خارج از محدوده و حریم شهرهاست مشغول کارند و پیشنهاد شورا در هماهنگی با عشایر منطقه جمع بندی و مطرح شده است.
و-نسبت ۵۵۰۰ نفر افغانی به ۴۵ هزار نفر جمعیت شهرستان بسیار موجب نگرانی است ضمن اینکه با این وضع صبغه گردشگری شهرستان نیز از بین رفته و شهرستان گردشگری مهدیشهر بیشتر به مهمانشهر افاغنه شباهت دارد تا منطقه گردشگر پذیر ، به همین دلیل کوچ جمعیت موثر مهدیشهر به سمنان و سایر شهرهای استان و کشور اتفاق افتاده بطوریکه در آمار سطحی مطالعه شده حداقل ۶۵۰۰۰ نفر از اهالی مهدیشهر در طی دهه های اخیر به این دلیل و دلایل مشابه مهاجرت نموده اند.
ز-موضوع خوشبختانه در شورای محترم شهرستان نیز مطرح و مورد تصویب نمایندگان سایر شوراهای شهر و روستا قرار گرفته و براساس مصوبه شورای شهرستان مقرر شده حضور و اقامت اتباع افغانی در سطح شهرهای شهرستان (حد فاصل پل جهاد تا پلیس راه شهمیرزاد کیاسر ) ممنوع گردد.
۲- لایحه شماره ۱۱۲۷۳ مورخ ۳۱/۶/۹۹ شهرداری محترم مهدیشهر با موضوع اصلاحیه پیش نویس قرارداد مشاوره سرمایه گذاری با شرکت مهندسین مشاور راه سازه شهریاد در جلسه مطرح و با کلیات پیشنهاد شهرداری موافقت شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *