فرصتهای مشترک گردشگری شهرهای هجوار


ب پیشنهاد شهردار سمنان ، نشست مشترک اعضاء شوراهای اسلامی و شهرداران شهرهای همجوار سمنان،درجزین،مهدیشهر،شهمیرزاد وسرخه برای فعالیت های مشترک در حوزه گردشگری صورت گرفت : نشست اول به میزبانی شهرداری سمنان و نشست دوم روز دوشنبه پنجم اسفند نود و هشت به میزبانی شهرداری شهمیرزاد تشکیل شد .
آنچه در این دو جلسه طرح کردم و امیدوارم به زودی با هم افزایی بیشتر شهرهای همجوار محقق گردد :
۱.تاکید بر موضوع پیشنهادی از طرف شورای شهر مهدیشهر که سال گذشته خدمت استاندار محترم آقای آشناگر نیز عنوان شد مبنی بر انجام درختکاری و جدولکاری مسیر بین شهرهای همجوار بود که بی تردید ایجاد جاذبه برای گردشگران  خواهد داشت که البته سال گذشته حسب دستور  ایشان تفاهم نامه ایجاد محور سبز بین سه شهرستان سمنان  مهدیشهر وسرخه در روز درختکاری تنظیم و شهرداری مهدیشهر بخشی از رفوژ وسط بلوار خلیج فارس تا کارخانه کاشی را نورپردازی و درختکاری نمود( با توجه به اینکه خارج از حریم شهر و خارج از حوزه خدماتی شهرداری می‌باشد  نیاز به مساعدت دستگاههای استانی و سازمان همیاری می باشد)
۲.با توجه به قابلیتهای بالای هر سه شهرستان  بازار مشترک ارائه محصولات  محلی و صنایع دستی ، لبنی و.. در بین مسیر.
۳_اولویت در گردشگری به نظرم ایجاد جاذبه برای هم استانی های عزیز می باشد تا بتوانند با هزینه کم به سفرهای کوتاه مدت استانی بروند ، لذا تهیه تقویم رویدادها ، مراسم ، آئینهای سنتی  در ابتدای هر سال و انتشار آن در کشور بویژه در استان و برگزاری در موعد پیش بینی  و اطلاع رسانی شده علاوه بر ایجاد فضای شاد برای مردم استان ما ، موجب شناخت بیشتر ابعاد فرهنگهایی که در یک استان ساکن هستند ، در گامهای بعدی موجب جذب گردشگران از سایر شهرها و کشورها خواهد بود اگر منسجم و منظم برگزار شود.
۴_برقراری عدالت در واگذاری غرفه ها و اطلاع رسانی درست به هنرمندان و فعالین حوزه گردشگری . چرا که بارها دیده شده در جشنواره های عشایری کشور و در جشنواره های صنایع دستی ، نمایشگاههای پوشاک سنتی و… جای خالی مهدیشهر دیده می‌شود .
۵_ ان شاءالله در صورت برگزاری همایشی مشترک هر یک از شهرهای شهرستانهای مجاور یک یا دو روز میزبان این برنامه باشند.
۶_بیش از سی سال خواب و عدم توجه به گردشگری را نمیتوان یکباره بیدار کرد . بلکه باید قدم به قدم با
آموزش رانندگان تاکسی ، اصناف، کودکان و.. طی یک پنل آموزشی طی همایشی مشترک ،  جامعه محلی را با ضرورت گردشگری و نقش آن در توسعه شهر و اقتصاد خانواده آشنا نمود.
طولانی ترین سفرها از اولین قدمها آغاز می‌شوند و سفر گردشگری سفری است با ابعاد مختلف اقتصادی ،اشتغال و کارآفرینی ، ارتقا هنر و فرهنگ و .. که آموزش جامعه محلی  مهمترین قدم است .
۷_متاسفانه ما در معرفی شهرهای خود در بستر اینترنت بسیار کمرنگ هستیم و یکی از برنامه های پیشنهادی که میتوان مشترک انجام داد برگزاری جشنواره #سفرنگاری یا تورهای #اینفو است که طی آن گروهی از  خبرنگاران ، بلاگر های مجازی، افراد دارای صفحات پربازدید اینستاگرام ، عکاسان حرفه ای ،مستند سازان ، راهنمایان تور و…از کشور دعوت می‌شوند و پس از معرفی کوتاه در هر یک از شهرها از آنان خواسته می شود تا از شهر بازدید شده مثل سمنان، مهدیشهر ، شهمیرزاد ،درجزین و سرخه و روستاها و طبیعت آنها.. محتوا در غالب عکس ،خبر ،کلیپ و… تهیه و در فضای مجازی (سایت ، وبلاگ ، اینستاگرام ،توئیتر ، تلگرام و….) در صورت ممکن با دو زبان منتشر کنند و در پایان به برترین محتوا جوایزی نیز تقدیم میشود. (هزینه تورهای اینفو نیز با توجه به مدت زمان حضور سفرنگاران در شهر مقصد، به عهده هر یک از شهرداری و شوراهای سه شهرستان می باشد)

در پایان جلسه مقرر شد دبیرخانه در شهرداری سمنان و هر یک از شهرداریها نماینده خود را به این دبیرخانه معرفی نمایند و اعضاء شورا نیز حمایت لازم را از اجرای این برنامه های مشترک داشته باشند ، پیش بینی می‌شود این همایش مشترک گردشگری در تاریخ سی فروردین نود و نه الی چهارم اردیبهشت برگزار شود.
گردشگری #سمنان #سنگسر #درجزین #مهدیشهر #شهمیرزاد #سرخه #تور_اینفو #سفرنگاری
#شتاب_فرصت_های_گردشگری_شهرهای_همجوار

تکتم مرادعلیان ؛ نائب رییس شورای اسلامی شهر مهدیشهر (سنگسر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *