مدیر موزه های مهدیشهر موزه دار برتر کشور شد

حسن پاکزادیان موزه دار، مولف و پژوهشگر مهدیشهری، مسئول موزه های” مهر و سکه” در سمنان ، “عشایری ایل سنگسر” و “سنگ و فسیل” در مهدیشهر به عنوان موزه دار خصوصی برتر کشور معرفی شد.

به گزارش نیزوا به نقل از روابط ‌عمومی اداره کل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان، مسئول موزه های استان سمنان گفت: در مراسمی با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور، معاون سازمان میراث فرهنگی و جمعی از مسئولان، از موزه دار استان سمنان به عنوان موزه دار خصوصی برتر در سال ۱۳۹۵ تجلیل شد.

سروش هاشمی افزود: در این مراسم که به مناسبت گرامیداشت هفته میراث فرهنگی و روز جهانی موزه برگزار شد، “حسن پاکزادیان” به عنوان موزه دار خصوصی برتر کشور معرفی شد.

وی گفت: در لوح تقدیری که از طرف معاون میراث فرهنگی سازمان به این موزه دار اهدا شده است از نقش آفرینی وی در معرفی و حفاظت از میراث فرهنگی قدردانی شده است.

“حسن پاکزادیان” موزه دار، مولف و پژوهشگر مهدیشهری، مسئول موزه های” مهر و سکه” در سمنان ، “عشایری ایل سنگسر” و “سنگ و فسیل” در مهدیشهر است.

موزه مُهر و سکه کومش، نخستین موزه تخصصی سکه و مُهر در استان سمنان است که همزمان با هفته میراث فرهنگی و روز جهانی موزه ها، در بیست و هشتم اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۲ هجری خورشیدی به همت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان و مشارکت بخش خصوصی (مهندس حسن پاکزادیان) گشایش یافت.

در این مجموعه تخصصی، مُهرها، ابزارهای مبادلاتی کالا از قبیل حلقه های مبادلاتی، پول های اولیه، سکه، اسکناس، سفته و برات و ابزارهای نگهداری پول، از ابتدای تاریخ ایران تا عصر حاضر به نمایش در آمده است.در این مجموعه تعداد بیش از ۵۰۰ قطعه سکه، ۲۴  برگ اسکناس، ۸۰ قطعه مُهر و تعدادی ابزار در معرض دید عموم قرار گرفته است.

موزه مهر و سکه در سمنان، خیابان امام خمینی، جنب مسجد امام (سلطانی)، تیمچه تکیه پِِهنه واقع شده است.

موزه عشایری ایل سنگسر نیز در سال ۱۳۸۷ راه اندازی شده است، این موزه دارای بخش هایی از جمله ابزار و ادوات پشم‌چینی و مراحل تولید انواع نخ و پارچه‌های پشمی و ابریشمی توسط بانوان ایل سنگسر، انواع دست‌افزار‌های زندگی روزمره و دوگانه ایل نیمه کوچه رو سنگسر، انواع ظروف، ابزار، جنگ افزار ، صنایع‌دستی و هنر سوزن‌دوزی، پوشاک و نمایه‌ای از زندگی شهرنشینی مردم ایل سنگسر در دهه‌های گذشته و … است.

موزه سنگ و فسیل نیز در آستانه سال ۹۵ و به همت این موزه دار در مهدیشهر افتتاح شده است . در این موزه ۴۵۰ قطعه فسیل گیاهی و جانوری و ۲۰۰ قطعه سنگ زینتی به نمایش گذاشته شده است.

موزه سنگ و فسیل در شهرستان مهدیشهر، منطقه دربند، ابتدای مسیر پیاده روی غار دربند، واقع شده است.

هفته بزرگداشت میراث فرهنگی از بیست و هشتم اردیبهشت آغاز شده و تا سوم خرداد ادامه دارد. امروز بیست و نهم اردیبهشت ماه روز جهانی موزه است.

انتهای پیام/ن

پایگاه خبری تحلیلی نیزوا شهرستان مهدیشهر 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *