وزش باد شدید، سیاه‌چادرهای عشایر سمنان را از جا کند

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مهدیشهر گفت: دومین جشنواره گردشگری عشایر استان سمنان و ایل سنگسر به‌ دلیل وزش باد شدید لغو شد.

به گزارش خبرنگار نیزوا،همایون جورابلو بیان داشت: با وجود اینکه قرار بود دومین جشنواره گردشگری عشایر ایل سنگسر از 16 تا 18 مهرماه جاری برگزار شود و بیش از 90 درصد کار برپایی این جشنواره انجام‌ شده‌ بود، اما وزش باد شدید منجر به لغو این برنامه شد.

وی افزود: به دلیل وزش باد شدید و کنده‌ شدن سیاه‌‌چادر‌ها و از بین بردن تجهیزات نصب‌ شده در محل جشنواره، بر خلاف میل باطنی مسئولان برگزاری این برنامه، برگزاری جشنواره لغو شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مهدیشهر ادامه داد: این جشنواره قرار بود در پارک آبشار مهدیشهر برگزار شود و اداره میراث فرهنگی مهدیشهر با هدف معرفی قابلیت‌های عشایر ایل سنگسر خیلی قوی وارد اجرای این طرح شده بود.

وی فرهنگ عشایر ایل سنگسر را دایرة‌المعارفی در حوزه گردشگری عنوان‌ کرد و گفت: سال گذشته، پنج رشته عشایر ایل سنگسر در حوزه صنایع‌دستی ثبت آثار ملی شده‌ و این نشان از قابلیت‌های مردم این منطقه است.

جورابلو محصولات لبنی تولیدی ایل سنگسر از شیر را 32 فرآورده عنوان و تصریح کرد: بخشی از این فرآورده‌ها به ثبت آثار ملی رسیده است.

وی افزود: سازه سیاه‌چادر عشایر ایل سنگسر مقابل سایر ایل‌ها منحصر به فرد بوده و حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و پیشنهاد ثبت سیاه‌چادر و تزئینات داخلی آن که «گوتکه مال» گفته می‌شود، ارائه شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مهدیشهر، یکی از رسالت‌های میراث فرهنگی را احیا، نگهداری و معرفی این آثار بیان کرد و گفت: با هدف معرفی این قابلیت‌ها، این جشنواره قرار بود امسال به صورت استانی برگزار شود.

جورابلو افزود: از چهار سیاه‌چادر پیش‌بینی شده، یک سیاه‌چادر از شهرستان گرمسار آمده و قرار بود گروه موسیقی از شاهرود و گروه موسیقی سنتی مرتبط با عشایر از گرمسار در این جشنواره اجرای برنامه داشته باشند. جورابلو خاطر‌نشان کرد: مقرر بود در این برنامه مدیران استانی و اداراتی مانند محیط زیست، کمیته امداد و اوقاف و امور خیریه حضور داشته باشند که منتفی شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *