همایش پیشرفت پایدار مهدیشهر برگزار گردید

این همایش با حضور مسئولین عالی استان :دکتر رهی استاندار سمنان ، دکتر کواکبیان نماینده مردم سمنان و مهدیشهر در مجلس شورای اسلامی ، حجت الاسلام بارانی امام جمعه مهدیشهر، عیسی فاضلی فرماندارمهدیشهر، اعضاء شورای اسلامی شهر مهدیشهر، مدیران کل دستگاه های اجرایی استان و شهرستان ،  تنی چند از روحانیون، صاحبان صنایع، کار آفرینان، دانشجویان، پژوهشگران، محققان، نمایندگان انجمن مهدیشهری های مقیم پایتخت و نمایندگان انجمن سمنانی های مقیم پایتخت آغاز به کار کرد . بعضی از سخنرانان همایش:مفید غلامی معاون برنامه ریزی استانداری سمنان،پرفسور علی رشیدی پور دبیر علمی و محمد علی یوسفیان دبیر اجرایی همایش ،دکتر عبدالرفیع حقیقت  محقق نام آشنای سمنانی،،نمایندگانبخشداران و شهرداران پیشین مهدیشهربودند و 20 مقاله که بصورت سخنرانی ارائه شد.

‘عباس رهي’ در اولين همايش پيشرفت پايدار مهديشهر در فرهنگسراي نيستان اين شهرستان، گفت: بدون همدلي مردم هيچ امري به نتيجه نمي رسد.
وي افزود: مردم بايد در امري مانند توسعه شركت كنند تا احساس مسووليت كنند.
وي اولين نياز پيشرفت و توسعه را پيشرفت فكر و نبوغ عنوان و تصريح كرد: پيشرفت فكر و انديشه زمينه ساز هر نوع پيشرفتي است زيرا فكر و انديشه والاترين جوهره اي است كه خداوند به انسان عطا نموده است.
رهي حفاظت از ميراث فرهنگي گذشته را از مهمترين ويژگي هاي مردم شهرستان مهديشهر دانست و اظهار داشت: علمايي مانند مرحوم آيت الله زيارتي و برپايي آئين هاي باشكوه عاشورايي از ميراث ارزشمند مردم شهرستان مهديشهر هستند.
وي ميراث انساني، طبيعي و ظرفيت هاي دامپروري را از ظرفيت هاي خاص شهرستان مهديشهر دانست كه براي حفظ و حفاظت آن بايد تلاش شود.
وي خاطر نشان كرد: طبيعت شهرستان مهديشهر ناب و بكر است كه هر گوشه آن داراي جاذبه است پس مردم در حفظ اين طبيعت و استفاده درست از آن بايد توجه لازم را داشته باشند.
وي خواستار توجه به ظرفيتهايي مانند احداث مراكز آموزش عالي، جاذبه هاي گردشگري و توريستي، توسعه اماكن اقامتي و تفريحي و احداث هتل در شهرستان مهديشهر شد.
استاندار سمنان گفت: مردم غيور عشاير در شهرستان مهديشهر از بهره هوشي بالا برخوردارند و جزء نخبگان محسوب مي شوند.

عباس رهي’ گفت: در سفر رهبري 18 مصوبه با اعتباري حدود 110 ميليارد ريال به اين شهرستان اختصاص يافت كه اين پروژه ها تاكنون 98 درصد پيشرفت داشته اند.
وي با اشاره به سفر اول هيئت دولت به استان سمنان، افزود: در اين سفر نيز 40 ميليارد ريال براي 30 مصوبه شهرستان مهديشهر در نظر گرفته شد كه اين پروژه ها با 82 درصد پيشرفت در حال احرا هستند.
وي گفت: 54 مصوبه با اعتبار بيش از 570 ميليارد ريال در سفر دوم دولت به استان سمنان به مهديشهر اختصاص يافت كه اين پروژه ها نيز در حال حاضر 52 درصد پيشرفت فيزيكي دارند.
رهي تعداد مصوبه هاي دولت در سفر سوم براي شهرستان مهديشهر را 95 مصوبه با اعتباري حدود 730 ميليارد ريال عنوان كرد.
وي اعتبار پروژه هاي وزارت نفت براي شهرستان مهديشهر را 38 ميليارد ريال ذكر كرد و گفت: امسال 15 ميليارد ريال براي 14 پروژه به اين شهرستان اختصاص مي يابد.
استاندار سمنان احداث سد فينسك و بيمارستان 64 تختخوابي مهديشهر را از پروژه هاي مهمي دانست كه اجراي آن در آينده به پيشرفت و توسعه شهرستان مهديشهر كمك مي كند.

مصطفي كواكبيان’ روز پنجشنبه در اولين همايش پيشرفت پايدار مهديشهر افزود: در اين الگوي پيشرفت مواردي مانند عدالت، آزادي، حقوق بشر، كرمت انساني، معنويت، امنيت و مشاركت عمومي و مردم سالاري بيش از موارد ديگر مورد توجه قرار دارد.
وي با اشاره به مدلهاي 13 گانه توسعه در جهان، اظهار داشت: در ايران از اين تعداد چهار الگوي پيشرفت مورد توجه بوده است.
وي با بيان اينكه الگوهايي مانند گرايش غرب گرايانه، تحجرگرايانه و سكولاريستي در ايران كاربردي ندارد، افزود: در مسير پيشرفت مي توان با توجه به ارزش هاي اسلامي و ايراني از تجربيات جهاني و غربي استفاد كرد.
كواكبيان از حضور رييس مجلس شوراي اسلامي در يادواره شهداي مهديشهر در روز 12 آبان ماه امسال خبر داد و اظهار داشت: گازرساني به منطقه دربند و در نظر گرفتن جاده ميان بر به منطقه دربند، احداث بخشي از كارخانجات قطعات ايران خودرو در مهديشهر از جمله امور عمراني دانست كه در توسعه شهرستان مهديشهر نقش اساسي دارند.
نماينده مردم سمنان و مهديشهر در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه مناعت طبع، سلحشوري و تلاش عشاير مهديشهري همتا ندارد گفت: اين ويژگي ها در مردم شهرستان مهديشهر قدمتي ديرينه دارد.

حجت الاسلام ‘محمد باراني’ ، با اشاره به همدلي و همراهي مطلوب مسوولان در استان سمنان بر استفاده از نيروهاي توانمند و كارآمد مهديشهري در مديريت اين استان تاكيد كرد.
وي با ارائه مطلبي با عنوان مهديشهر و آرمان شهر مهدوي، گفت: آموزش اولين ركن هر پيشرفتي است كه در شهرستان مهديشهر به توسعه آموزش عالي بايد توجه بيشتري شود.
وي توسعه و رشد اخلاقي، عدالت اجتماعي را از ديگر اركان پيشرفت آرمان شهر مهدوي در مهديشهر دانست و اظهار داشت: استفاده از تمام منابع زيرزميني از ديگر ملزومات پيشرفت در مهديشهر است.
وي افزود: همراه شدن با هستي باعث مي شود همه هستي در اختيار انسان قرار گيرد.
باراني گفت: دام و عشاير، جاذبه توريستي و گردشگري و فضاهاي آموزشي ظرفيتهاي ويژه پيشرفت در مهديشهر هستند كه براي استفاده درست از آنها بايد برنامه ريزي دقيقي انجام شود.
امام جمعه مهديشهر يادآور شد: ساخت مصلي بزرگ امام زمان (عج) و مجتمع فرهنگي آدينه از مهمترين اقداماتي است كه سالها در امور فرهنگي جوابگوي نيازهاي مردم در اين بخش است.

از دیگر مراسمات همایش میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:

-آیین سپاس از پیشکسوتان بنیاد نیکوکاری امام صادق (ع) مهدیشهر، که در سالیان گذشته بیشترین تلاش را در راستای توسعه و پیشرفت این شهر داشته اند ، از دیگر بخش های این همایش بود.

 

-مهندس جعفر رودبارکی مدیر پرتلاش جشنواره ملی رودبارک که یکی از حاضران این همایش در دو نوبت صبح و بعد از ظهر بود، در یک اقدام تحسین برانگیز و ستودنی ، هزینه های برگزاری دومین همایش  اینده پیشرفت پایدار مهدیشهر را  بر عهده گرفت و از سوی حاضران تشویق شد. او پیشنهاد کرد همایش دوم در منطقه ملی گردشگری رودبارک مهدیشهر برگزار شود .

 

-نغمه بیدقی فر یکی از ارائه دهندگان مقالات، با لباس محلی زنان عشایر ایل سنگسر بر روی صحنه رفت و تشویق و تحسین حاضران را بر انگیخت. او تنها کسی بود که مقاله خود را با پوشش سنتی مهدیشهر (سنگسر) ارائه کرد.

 

– مجری در هنگام اهدای جوایز با اشاره به لباس سنتی خانم بیدقی فر از حضار پرسید : فکر می کنید این لباس سنتی چقدر بیارزد ؟ کواکبیان بلافاصله گفت : چهار میلیون ! اما حاج عباس مصباحیان که نزدیک سن نشسته بود رقم ده میلیون تومان را اعلام کرد.

 

-این همایش سرانجام با تجلیل از پیش کسوتان ، بخشداران و شهرداران پیشین مهدیشهر و اهداء جوایز به صاحبان مقالات به اتمام رسید .

 

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *