سوگواره آیین های حسینی ، مروری بر تاریخچه تعزیه و عزاداری در مهدیشهر برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شورای شهر با حضور آقای دکتر جابر عناصری پدر تعزیه ایران و با اجرای تعزیه حضرت عباس (ع) برگزار شد.ایشان مطالبی را از تاریخچه تعزیه و عزاداری در مهدیشهر بیان نمود و افزود تعزیه و نخل گردانی  در مهدیشهر قبل از دوره صفویه بوده است.

در این جلسه دکتر جابر عناصری پژوهشگر و تعزیه شناس ، تعزیه را هنری فاخر در جهان معاصر برشمرد و گفت : این هنر ریشه در تاریخ کهن ایرانیان دارد و آیین عزاداری به اشکال مختلف اجرا می شده که پس از ورود اسلام به ایران و در دوره آل بویه تعزیه در ایران رواج یافته و در دوره صفویه هنر تعزیه تقویت شد و امروز بعنوان آیین سنتی و مذهبی مورد توجه می باشد. ایشان افزود رنگهای بکار رفته در تعزیه را منحصر به فرد دانسته و یاد آور شد: استفاده از رنگ سبز صغرایی برای حضرت عباس(ع) و رنگ قرمز برای مخالف خوان و دیگر رنگها حکایت از فهم روان شناسی رنگها توسط هنر مندان ایرانی داشته است همچنین ایشان مطالبی را از تاریخچه تعزیه و عزاداری در مهدیشهر بیان نمود و افزود تعزیه و نخل گردانی  در مهدیشهر قبل از دوره صفویه بوده است.  در پایان مراسم ،ظریف ترین خشت سفالی جهان منقش به زیارت عاشورا اثر استاد حبیب دانایی فرد  در مهدیشهر رونمایی شد. گفتنی است این نشست پنج شنبه 7 بهمن ساعت 18  در سالن سینما فجر برگزار شد.

“دکتر جابر عناصری:متولد 1324 اردبیل وی پس از اتمام دوره متوسطه وارد دانشگاه تهران شد و تا سطح دکترای فلسفه ، علوم تربیتی و ایران شناسی در ایران و کسب تخصص در انگلستان(دانشگاه لندن) به تحصیل ادامه داد وی بعنوان استاد ممتاز بیش از 40 کتاب در زمینه فرهنگ ایران به رشته تحریر در آورده و صدها دانشجو تربیت کرده است. وی از طرف مراکز فرهنگی بخاطر فعالیت هایش در عرصه هنر تعزیه و شبیه خوانی لوح ویژه “پدر تعزیه” دانشگاهی ایران را دریافت کرده است.”

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *