وزیر جهاد کشاورزی در دیدار با نمایندگان عشایر مهدیشهر: از دامداران و تولید کنندگان گوشت و عشایر باید بطور جدی حمایت شود

وزیر جهاد کشاورزی آقای مهندس حجتی در دیدار با نمایندگان عشایر استان سمنان و نماینده مجلس شورای اسلامی به نوع قیمت گذاری گوشت در استان انتقاد کردند و خواستار انجام وظیفه کامل در حمایت از تولید کننده دام شدند.

طی جلسه ای با حضور وزیر محترم جهاد کشاورزی ، عشایر و نمایندگان مردم مهدیشهر که در مورخه یکم تیر ماه ۹۴ در محل دفتر وزیر جهاد کشاورزی در تهران برگزار شد مشکلات ایل عشایر سنگسری مورد بررسی قرار گرفت .در این جلسه عشایر و نمایندگان مردم مهدیشهر مشکلات موجود را با وزیر محترم در میان گذاشتند.

در این جلسه ابتدا مهندس خسروی به معرفی حاضرین پرداختند و با اشاره به جشنوراه گردشگری ایل سنگسری و حضور جناب آقای قندالی به نمایندگی از وزارت جهاد کشاورزی در این جشنواره عنوان نمودند که مقداری از مسائل عشایر در این جشنواره به صورت تخصصی مورد بررسی قرار گرفتند و از وزیر محترم درخواست نمودند توجه ویژه به مشکلات عشایر و دامداران داشته باشند .

 سپس آقای علی عبدالحسینی ، رئیس شورای شهر و شهرستان مهدیشهر ، ضمن قبولی طاعات و عبادات و تشکر از وزیر محترم  به بیان

مشکلات پرداختند ، ایشان با اشاره به اینکه عشایر ایل سنگسری روزهایی نیاز کل گوشت استان تهران بزرگ را تامین مینمودند که متاسفانه در سالهای اخیر به دلیل اتفاقاتی که در کل کشور اتفاق افتاده و خصوصا در بحث عشایر که لطمه های زیادی خورده اند . ایشان عنوان نمودند که این گروه امروز اینجا نیامده اند تا مشکلات عشایر را مطرح کنند بلکه تنها یک در خواست دارند و اینکه باید از سمت دولت حمایت شوند ، این عشایر که در زمستان ها کوچ خود را آغاز میکنند ، در این مدت دام های مازاد خود را به بازار عرضه میکنند ولی بازار دام به شدت تحت تاثیر عوامل متعددی قرار گرفته و قیمت دام زنده به پایین ترین سطح خود میرسد که این وضعیت بقا و دوام عشایر را با خطر جدی مواجه کرده و بسیاری از مردم و دامداران ورشکست شده و دامداری ها را رها کرده اند و در آینده صنعت تولید دام و گوشت کشور با مشکل مواجه خواهد شد .
که این عوامل به شرح ذیل است :
۱ – عرضه گوشت وارداتی که کمر عشایر را شکسته است .

۲- بی توجهی به قیمت دام زنده که محصول و ثمره یک سال تلاش عشایر است که عملا آنها را به ورطه نابودی کشانده است .

۳- دولت قسمتی از گوشت را پیش خرید کند و از دامداران حمایت کند .

۴- وضع عوارض بر گوشت های وارداتی از سوی دولت

در ادامه راه کارهای پیشنهادی آقای قندالی رئیس سازمان امور عشایری کشور به شرح زیر بود.

1-  انجام تهاتر بین شرکت پشتیبانی دام با دامدار در قبال در اختیار گذاشتن نهاده

2-  انجام صادرات و ایجاد بازارهای جدید خارجی

3-  باتوجه به اینکه کف قیمت تمام شده حدود 13500 تومان است تا دامدار ضرر نکند بنابراین اگر بشود بصورت محدود دولت قیمت تضمینی تعیین کند و مقداری از دام تولید کنندگان را بخرد.

4-  در زمان عرضه دام عشایر گوشت وارداتی توزیع نشود

 

همچنین آقای دکتر رکنی معاون امور دام وزیر در این جلسه عنوان کردند که جهاد استان در این رابطه نباید وارد میشده و از اینکه در استان به این شکل قیمت گذاری کرده اند اشتباه کرده اند

سپس مهندس حجتی وزیر جهاد کشاورزی نیز در ادامه پس از اتمام بیانات حاضرین عنوان کردند:

اگر فروش را قیمت گذاری میکنند باید خرید را از دامدار را هم قیمت گذاری کنند

ببینند این باعث نشود به پائین دست ضربه وارد شود وظیفه را باید کامل انجام دهند این طرف را هم قیمت گوشت همیشه دوبرابر نفس است، و این عرف بوده است. دامدار را نباید در شرایط استیصال رها کنیم.

 

باید تقاضا و عرضه را متناسب کنیم

اگر دامدار در شرایط استیصال دارد دام عرضه میکند باید رفع استیصال کنیم عرضه پائین بیاید یا بخشی از عرضه را از مدار و منطقه خارج کنیم و یا شرایط تقاضا را بالا ببریم.

ضمنا باید خود مجموعه دامداران و عشایر نیز وارد شود

برای عملی کردن اینکه بخشی از عرضه را کم کنیم از مکانیزم صندوق یا مکانیزم اتحادیه با همان مکانیزم هائی که جنبه ” اکل میته” دارد شرکت پشتیبانی دام وارد شود و ضایعه پیش آمده را جلوگیری کند.

در خاتمه مقرر شد پیگیری های لازم از طریق آقای مهندس قندالی ریاست عشایری کشور و آقای دکتر رکنی معاون محترم وزیر انجام شود.

نامه نوشته شده

تصویر نامه نوشته شده

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *