نگاهی به خشکسالی بی سابقه استان سمنان و مصائب عشایر مهدیشهر :

اگر دستی برای یاری این ایل سختکوش و مقاوم دراز نشود، از این پس نام عشایر سنگسری را باید در معدود کتاب ها و خاطرات مردم جستجو کرد!

شورای اسلامی شهر مهدیشهر – پنج ماه پیش بود که علی عابدینی مدیریت بحران و مخاطرات جوی و اقلیمی سازمان هواشناسی کشور هشدار داد ۱۵ استان کشور با خطر خشکسالی روبرو هستند. استان های همدان – کرمانشاه – قزوین – زنجان – لرستان – غرب تهران – قم – شمال ایلام – نیمه جنوبی و غربی کردستان – گیلان – اردبیل – جنوب شرق آذربایجان شرقی – خراسان شمالی – جنوب شرق خراسان جنوبی – شمال سیستان و بلوچستان و نوار جنوبی فارس از جمله مناطقی بودند که از آنها نام برده شد. اما نام سمنان در ردیف استان هایی آمد که با خطر کمتری روبرو خواهند شد. شاید اگر در آن روز عابدینی احتمال درگیر شدن استان سمنان با پدیده خشکسالی را به طور جدی تری مطرح می کرد، دست اندرکاران استان ، گارد مناسب تری برای مقابله با این پدیده خطرناک می گرفتند و کار به غافلگیری فعلی نمی رسید. هر چند برخی از مسئولان استان هنوز به ابعاد حادثه پی نبرده اند!

بنابر گزارش های رسیده، بخش های وسیعی از جنوب شهرستان دامغان، منطقه خارتوران در شهرستان شاهرود و بخش هایی از شرق شهرستان میامی به دلیل کاهش بی سابقه نزولات آسمانی تحت تاثیر قرار گرفته است و دامهای عشایر سنگسری نیز در گستره وسیعی از این مناطق استقرار دارند.
یکی از کارشناسان استانداری سمنان کاهش بارندگی در مناطق مورد نظر را ۶۲ درصد اعلام کرده که این میزان، جایگاه استان سمنان را به پایین ترین سطح در بین استان های کشور تنزل داده است.

عشایر مهدیشهر می گویند: در ۳۶ سال گذشته هرگز با چنین وضعیتی روبرو نشده اند. در این وضعیت با خطر از دست رفتن کامل دامهای خود روبرو هستند و چنانچه برای نجات دامهایشان چاره ای اندیشیده نشود، همه چیز از دست خواهد رفت!
دام های عشایر علاوه بر خطر خشکسالی در معرض بیماری نیز قرار گرفته اند. این در حالی است که به گفته عشایر ، آنها از نحوه خدمات دامپزشکی نیز راضی نیستند چرا که برخی از داروهای دامی به بازار آزاد راه پیدا کرده و آنان ناچارند داروهای مورد نیاز دام را به چندین برابر قیمت حقیقی خریداری کنند.
مدیرکل عشایری استان که از چندی پیش خطر فعلی را هشدار داده بود، گفته است : باید تمام امکانات استان را به کمک عشایر فرستاد و این امر به تنهایی از اداره کل عشایری ساخته نیست. او همچنین از شهرستان های مرتبط با مناطق قشلاقی، برای آب رسانی به دام های عشایر کمک خواسته است.
از طرف دیگر تحرکاتی نیز در سطح نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی به چشم می خورد و آنان نیز با وزیر کشور مکاتبه کرده اند. همچنین گفته می شود ظرف دو روز آینده، مجمع نمایندگان استان در سمنان تشکیل جلسه خواهد داد.

drought9212

گزارش های رسیده از مناطق قشلاقی استان حکایت از کمبود شدید منابع آبی و احتمال تلف شدن قریب الوقوع دامها دارد. هرچند به دستور مهندس وکیلی استاندار سمنان دستوراتی برای حمایت از عشایر صادر شده، و حتی نامه نگاری هایی نیز با وزارت کشور انجام گرفته است، اما به نظر می رسد ابعاد این بحران هنوز برای مسئولان استان ترسیم نشده است، چرا که شواهد امر نشان می دهد، هنوز حساسیت لازم ایجاد نشده و اقدام عملی موثری برای جلوگیری از فاجعه نابودی صدها هزار راس دام به چشم نمی خورد.

گفته می شود قیمت جو در گرمسار به کیلویی هزار و صد تومان رسیده و علاوه بر گرانی جو و علوفه ، دامداران عشایر ناچارند برای یک تانکر آب تا ۲۰۰ هزار تومان بپردازند!
یکی از کارشناسان مدیریت بحران استانداری سمنان می گوید : امروز عشایر با بحران آب در مناطق قشلاقی روبرو هستند و تا چندی دیگر با بحران دیگری در مسیر کوچ نیز مواجه خواهند شد. تا ۲۰ روز دیگر با حجم عظیمی از درخواست های عشایر برای حمل دامها با کامیون مواجه می شویم و در این شرایط دشوار، لازم است اداره کل منابع طبیعی با عشایر بحران زده همراهی کرده و برای خروج از مناطق قشلاقی به آنها فرجه بیشتری بدهد.
از سوی دیگر شورای اسلامی شهر مهدیشهر نیز ابتکار عمل را به دست گرفته و با دعوت از نمایندگان عشایر، فرماندار، مدیرکل عشایر استان، رئیس شورای شهرستان و تنی چند از مدیران دستگاه های اجرایی شهرستان مهدیشهر، اقدام به تشکیل ستاد بحران کرده است.
تازه ترین خبر حاکی است که عصر امروز ( ۷ اسفند ۹۲) اعضای این ستاد در محل شورای اسلامی شهر مهدیشهر تشکیل جلسه داده و طی یک گفت و شنود ۳ ساعته، در باره چگونگی خروج از بحران کنونی به بحث و تبادل نظر پرداخته اند.

به گزارش خبرنگار مهدیشهر نیوز، عشایر حاضر در اولین جلسه ستاد بحران خشکسالی، اعطای تسهیلات بانکی برای تامین علوفه، آبرسانی به مناطق قشلاقی، تمدید وامهای قبلی عشایر، رفع کمبود داروهای دامی و جلوگیری از فروش دارو در بازار آزاد، تعیین فرجه مناسب از سوی اداره کل منابع طبیعی برای خروج دامها از مناطق قشلاقی وحمل دامها به مناطق ییلاقی به وسیله خطوط جاده ای و حتی ریلی را از مهمترین نیازهای کنونی عشایر برشمردند.
گزارش خبرنگار ما می افزاید: فرماندار مهدیشهر بر حل مشکلات عشایر تاکید کرده و خواستار اقدامات هماهنگ از سوی همه شهرستان های درگیر با بحث خشکسالی شده است. وی از همه دستگاه های اجرایی خواسته است امکانات خود را بسیج کرده و برای برون رفت از بحران خشکسالی به میدان بیاورند.
این گزارش حاکی است، در این جلسه در مورد آب رسانی فوری به مناطق قشلاقی و بحران زده با همکاری ادارات و نهادها، تامین علوفه و داروهای دامی مورد نیاز دام ها تصمیماتی اتخاذ و مقرر شده است رایزنی های لازم با سیستم بانکی برای اعطای تسهیلات به عشایر و تمدید تسهیلات گذشته دامداران انجام گیرد . همچنین بنا به تاکید فرماندار قرار شده هر یک از مدیران، گزارش اقدامات انجام شده را در اولین فرصت به فرماندار اعلام کند.
البته این پایان ماجرا نیست. تصمیمات اتخاذ شده باید از روی کاغذ پیاده و شکل اجرا به خود بگیرند.

اکنون چند سوال مطرح است:
آیا ابعاد پدیده خشکسالی اخیر برای مسئولان استان و کشور روشن شده است؟
آیا برای مقابله با پی آمد های سوء خشکسالی، هماهنگی های لازم بین دستگاه های ذیربط ایجاد شده است؟
آیا عشایر بحران زده می توانند به حمایت بانک ها امیدوار باشند؟
آیا تصمیمات ستاد بحران شهرستان به موقع اجرا خواهند شد؟
آیا وقت آن نرسیده است که مسئولان ارشد استان نیز به موضوع حساس شوند؟
علیرغم گذشت چند هفته از پدیدار شده چهره خشکسالی، چرا این حساسیت هنوز ایجاد نشده است؟

نکته آخر : آمارها می گویند تعداد جمعیت عشایری مهدیشهر در آغاز دهه ۱۳۶۰ شمسی، بالغ بر ۳۷۰۰ خانوار بوده و پس از گذشت ۳۰ سال، اکنون به کمتر از ۸۰۰ خانوار رسیده است!
آمار ۸۰۰ خانوار را داشته باشید. خدا کند از این بحران به سلامت عبور کنیم. اما بد نیست چند ماه بعد از خشکسالی فعلی، بار دیگر به آمارها رجوع کنیم. به نظر شما چند خانوار عشایر مهدیشهری باقی خواهند ماند؟
مدیرکل عشایری استان در جلسه امروز گفت : دامداری عشایری تمام ویژگی های اقتصاد مقاومتی را دارد.
آقای جدیدی شما درست می گویید، اما عشایر ما در زیر فشار این خشکسالی کم سابقه، تاب مقاومت را از دست داده اند. اگر چاره ای اندیشیده نشود، تا چندی دیگر باید نام عشایر سنگسری را از ساختار عشایر کشور حذف کرد.
اگر دستی برای یاری این ایل سختکوش و مقاوم دراز نشود، از این پس نام عشایر سنگسری را باید در معدود کتاب ها و خاطرات مردم جستجو کرد!
نگذارید چنین شود. همه ما در یک کشتی نشسته ایم.

DSC08407

منبع : مهدیشهر نیوز

منتشرشده در:۸ اسفند / ۱۳۹۲ در ۰۵:۱۷

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *