موافقت با ثبت ملی و معنوی موسیقی فاخر وکهن سنگسری

چهارمین همایش سراسری شورای سیاست گذاری ثبت آثار تاریخی، معنوی و طبیعی کشور در دومین روز فعالیت خود با ثبت ملی” موسیقی سنگسری” موافقت کرد. این اثر معنوی بنا بر پیشنهاد و همکاری مشترک آقای عباس مصباحیان، محقق و نویسنده مهدیشهری و پویان آزاده، پژوهشگر موسیقی در این همایش مطرح شد.
هیات داوران شورای سیاست گذاری ثبت آثار تاریخی، معنوی و طبیعی کشور این تصمیم را پس از آن گرفت که عباس مصباحیان، فعال فرهنگی مهدیشهر و پویان آزاده محقق و پژوهشگر نام آشنا و دانشجوی دوره دکتری موسیقی از دانشگاه مارتین لوتر آلمان، نتایج پژوهشهای ۱۴ ساله خود پیرامون موسیقی سنگسری را به چهارمین همایش سراسری ارائه، و به تمامی پرسش های داوران، با دلایل علمی پاسخ دادند.
پویان آزاده گفت: آنچه در این همایش به هیات داوران ارائه شد، براساس پژوهش های دامنه داری بود که از سال ۱۳۷۷با همراهی دوستداران موسیقی سنگسری در ایران آغاز کردم و سپس در اروپا و آمریکا پی گرفتم. وی افزود : در نظر دارم شانزدهم فروردین ماه سال آینده (برابر با پنجم آوریل ۲۰۱۲) با همکاری موسسه مردم شناسی هامبورگ، موسیقی سنگسری را به اروپا معرفی کنم. این محقق پرکار تاکید کرد: موسیقی سنگسری بر مبنای مستندات موجود به دوران ساسانیان باز می گردد.وی افزود: پروژه هایی دارد که با اجرایی کردن آنها زمینه های مناسبی برای آشنا کردن نسل جوان با این موسیقی دیرپا فراهم خواهد شد.
گفتنی است عباس مصباحیان نیز معتقد بود که پس از ثبت موسیقی سنگسری در کشور می توان به ثبت جهانی این میراث گرانبها در یونسکو اقدام نمود. حال پس از تحقق هدف اولیه می توان امیدوار بود که با تلاش این دو محقق و سایر پژوهشگران و فعالان موسیقی سنگسر این آرزو تحقق یابد.
این همایش ملی به همت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از پنجم دی ماه در تالار وحدت جزیره قشم آغاز و تا ۸ دی ماه .

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *